Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Ünnepi főfogás: az egészség. Táplálkozási tippek karácsonyra

írta   /   2013-12-22  /   nincs hozzászólás

jatek_osz

Közeledik a Karácsony, a nagy ebédek és vacsorák, az egész napos sütés-főzés ideje. Az evőkapacitás féktelen ilyenkor. Következményei viszont elég keservesek.

De valóban így kell lennie?

Sehol sincs törvényben, hogy kötelező a karácsonyi degeszre evés. Hogy az ünnepek előtt/alatt/után – magányos pillanatainkban – azon kell gondolkodni, milyen fáradalmak árán áll majd vissza testünk és emésztőrendszerünk harmóniája.

Ne hagyjuk, hogy túlterhelt legyen a gyomor, alattomosan gyarapodjanak kilóink. Ne engedjük, hogy a túlevés beárnyékolja az ünnep hangulatát, szellemét, a meghittséget. Egyáltalán: ne csináljunk hagyományt a túlzásokból!

Hogy mit is tudunk tenni? Sajnos ez a kérdés többnyire csupán utólag vetődik fel sokakban, amikor már minden ajándékot kibontottak, minden rokont meglátogattak és minden ételt megettek.

Előre adunk néhány tippet, mit lehet tenni azért, hogy felhőtlenül élvezhessük az ünnepet. Talán a legfontosabb: ne essünk kétségbe, nem szükséges koplalnia a családnak az egészségért.

Az táplálkozási tippek az ünnepekre:

· Az ünnepi menük esetében a hagyományos ételeket manapság már szeretjük kiegészíteni kisebb/nagyobb változtatásokkal, és egyre többen nyitottak az új dolgok kipróbálására is. Nyugodtan legyünk bátrak! Cseréljük le például az olajban sült burgonyát párolt kölesre, a majonézes nehéz salátákat a friss ropogós változatokra.

· A jellegzetes karácsonyi ételek közül a halászlevet leveskocka nélkül készítsük és bízzunk saját fűszerezési ízlésünkben. Egyéb halas ételeknél használjunk tengeri halakat. A töltött káposztába tegyünk egy kis korpát, barna rizst – növelve ezzel rosttartalmát és segítve az emésztést. A rántott húsok szintén leterhelhetik a gyomrot: készítsük el a sülteket tepsiben vagy sütőzacskóban.

· Ha már előre sejtjük, hogy az összeállított ételsor nagy eséllyel megviselheti gyomrunkat, igyekezzünk olyan fűszereket, alapanyagokat használni, amelyek emésztést segítő hatása ismert. Ilyen például a kömény, édeskömény, fahéj, gyömbér, lestyán.

· Sokan úgy vélik, egy-egy nagyobb családi ebéd előtt inkább nem esznek semmit: azt gondolják, így tudják jól kompenzálni a későbbi fogyasztást és egyensúlyban tartani a napi táplálékbevitelt. Ez azonban egyáltalán nem célravezető! Hiszen üres gyomorral sokkal többet eszünk, mint kiegyensúlyozott napi étrend esetén. Ezért fontos, hogya napi minimum 5 étkezést az ünnepi időszakban is betartsuk –megelőzve ezzel az álmatlan éjszakákat.

· Amennyiben mégsem sikerül megállni az utolsó falatnál és kezdünk lelkiismeret furdalást és hasi panaszokat érezni, vegyük csak fel a csizmát, a télikabátot, menjünk ki a szabadba és sétáljunk egy jót a családdal. Szervezzünk szabadtéri programokat az ünnepi időszak alatt is.

A jó tanácsokat az OETI szakemberei állították össze

hirdetés

az oldal QR-kódja

Ünnepi főfogás: az egészség. Táplálkozási tippek karácsonyra QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →