Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Diabetológia  >  jelenlegi cikk

Néhány fontos szempont a koleszterincsökkentő diétához

írta   /   2012-11-24  /   nincs hozzászólás

A magas koleszterinszint már az első intő jelek egyike, hogy szervezetünket nagyobb kihívás elé állítottuk a szív- és érrendszeri megbetegedések elleni harcban, és lassan egyre kevésbé tud megfelelni az egészség megőrzéséért.

Orvosunk, és gyógyszerészünk elsősorban a diéta fontosságára fogja felhívni a figyelmünket egy a magas koleszterinszintet felismerő diagnózis után. Nem elég azonban, ha csak beszedjük az orvosunk által előírt gyógyszert, igyekeznünk kell magunknak is a gyógyulás érdekében mindent megtennünk a siker érdekében. Ha odafigyelünk az étrendünkre, már nagyon sokat teszünk meg a siker érdekében.

 

Hogyan kezdjünk hozzá?

1. Számoljuk ki, hogy hány kcal-ra van szervezetünknek szüksége napon­ta! Ha fél év alatt 12 kg-os fogyással beérjük (már hogyne érnénk be…), akkor a napi szükségletünk érté­kéből elég 500 kalóriát lecsípni, és máris a tartós fogyás útjára lépünk!

2. Mit együnk, amivel a koleszterin­szintünk és a testsúlyunk is csök­kenni fog?

Ehetünk: zöldséget, gyümölcsöt, halat, sovány húsokat és tejtermé­keket, rostos ételeket (rozst!), olajos magvakat és fogyaszthatunk vörös­bort (mértékkel).

Nem ehetünk: zsíros húsokat, má­jat, vesevelőt, baromfi bőrét, zsíros tejtermékeket, édességet, égetett szeszt, tojássárgáját.

A szterinek (fitoszterin) a növé­nyekben található anyagok, amelyek gátolják a koleszterin felszívódását. Nyersen fogyasztott növények fo­gyasztásával vihetjük be a szerveze­tünkbe, főzve elbomlanak.

Javasolt koleszterin-bevitel na­ponta: 200–300 mg

(Egy átlagos magyar ember en­nek 3-4-szeresét fogyasztja el!).

3. Jó, ha naplót vezetünk (mit eszünk, mennyi kalóriát, hányszor), test­súlymérés: hetente, koleszterin­szint-ellenőrzés: 2-3 havonta.

4. Ajánlott a rendszeres, kis mennyisé­gű étkezés, és lehetőleg késő este már ne együnk!

 

Tanácsok a mozgáshoz

A második intelem a mozgásszegény életmód ellen állít minket harcba.

Nem kell megijedni, hiszen kicsi változtatások is nagy eredménnyel fogak járni. Mit tehetünk?

Heti 3-4 alkalommal napi fél-egy óra mozgás ajánlott életkortól, nemtől függetlenül.

Olyn mozgásformát válaszzunk, ami az edzettségünknek, és személyiségünknek megfelelő, szívesen tesszük. Ilyen lehet egy kiadós tempós séta (vagy akár az edezttebbeknek már a Nordic walking), szobakerékpár, kocogás, úszás.

A lényeg, hogy a pulzusszámnak a normális fölé kell emelkedni a mozgás alatt (ki­számítása: 200 – életév és annak 60–80%-a. Pl. 200 – 50 év = 150, en­nek 60–80%-a 90–120/perc).

 

A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek az alábbi főbb csopor­tokba sorolhatók: sztatinok (főként az LDL-kolesz-terint csökkentik) és a fibrátok (főként a trigliceridszintet csökkentik). Orvosunk valószínűleg elsőként ezen hatóanyagokat tartalmazó készítmények közül fogja nekünk felírni a megfelelőt.

A gyógyszereket lehet kombináltan is szedni, de a diéta és a mozgás minden esetben ki kell, hogy egé­szítse a kezelést!
 
 
forrás:
Dr. Palik Éva–Dr. Karádi István: Koleszterin – Diéta és kezelés,
SpringMed Kiadó, 2008.

hirdetés

az oldal QR-kódja

Néhány fontos szempont a koleszterincsökkentő diétához QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →