Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Multivitaminok: eltérő a vitaminigényünk

írta   /   2013-05-23  /   nincs hozzászólás

vitamin2A vitaminok a táplálék útján kis mennyiségben szervezetbe jutó szerves anyagok, melyek jelenléte nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára fontos élettani folyamatok fenntartásához.

Egyes esetekben, különösen a téli időszakban azonban nem jutunk elegendő vitaminforráshoz, ilyenkor multivitamin készítmények fogyasztásával pótolhatjuk a hiányt.

Ha a szervezet vitaminigénye nagyobb, mint a vitaminbevitel, hipovitaminózis fejlődik ki, melynek tünetei a vitamin bevitelével gyorsan és eredményesen megszüntethetők.

Mit jelent?

Elsődleges módon kialakuló hipovitaminózisról beszélünk, ha a bejutott vitamin mennyisége kevesebb a táplálékfelvétel csökkenése (idős, leromlott állapotú betegek, krónikus alkoholisták esetén) vagy a táplálék összetételének megváltozása (például fogyókúra) miatt. Másodlagos módon alakulhat ki hipovitaminózis felszívódási zavarok (gyomor-, bélhurut, sárgaság, krónikus alkoholizmus) miatt. A másodlagos hipovitaminózishoz vezethet a megnövekedett vitaminszükséglet (terhesség, szoptatás, lázas állapot, pajzsmirigy-túlműködés, elhúzódó betegsegek stb.) is.

A multivitamin-készítmények a napi szükségletnek meg- felelő mennyiséget vagy annak bizonyos százalékát tartal- mazzák. Más korcsoport, más igény.

Kinek milyen vitamin kell?

Minden korcsoportnak más mennyiségre van szüksége az egyes vitaminokból vagy ásványi anyagból. Gyermekek esetén például az A-vitamin a megfelelő növekedéshez, a fogak és csontok egészséges fejlődéséhez fontos. Ugyancsak a csontok szerkezetének megfelelő ki- alakulásához D-vitaminra és kalciumra is szükségük van a gyerekeknek. Ezek hiányában angolkór fejlődik ki, vagyis a csontok a megfelelő ásványianyag-ellátottság hiánya miatt nem lesznek elég szilárdak és a test súlya alatt elgörbülnek. Szerencsére manapság már nem találkozunk ezzel a beteg- séggel, de a kalcium és a D-vitamin ideális mennyiségének bevitele szükséges az erős csontozat kialakításához, és azt később már nem lehet pótolni.

vitamin4A várandós kismamáknak is fontos a megfelelő vitamin-és ásványianyag-pótlás, hiszen a terhesség során megnő a szervezet általános vitaminigénye. Minden kismama szá- mára nélkülözhetetlen a folsav pótlása, ami a veleszületett idegrendszeri fejlődési rendellenességek előfordulását szinte minimálisra csökkenti.

Az A-vitamin is fontos a magzat egészséges fejlődéséhez, de ezzel a vitaminnal vigyázni kell, mert túlzott be- vitele éppen olyan káros, mint hiánya, ezért a megfelelő multivitamin kiválasztásához kérjék ki orvosuk véleményét.

Az időseknek is szükségük van a megfelelő vitaminpót- lásra, amennyiben a táplálkozással nem tudnak elegendő mennyiséget bevinni. Esetükben főként a kalcium pótlá- sára kell odafigyelni, ami a csontok erősítésével az időskori elesés miatti csonttörések számát csökkenti. Nem pótolja a helyes táplálkozást! Végül fontos megjegyezni, hogy a multivitaminok szedése nem helyettesíti a megfelelő táplálkozást, legfeljebb
kiegészíti azt.

Amennyiben valaki a normális vegyes étrend mellett szedi a multivitaminokat, összességében a napi szükségletet meghaladó mennyiségben jut vitaminokhoz. A szükségesnél több vitamin nem fog kifejezett mérgezési tüneteket okozni, azonban a szervezetből történő eltávolításuk feleslegesen terheli meg a kiválasztás szervrendszereit.

A vitamin-túladagolás különösen akkor válhat kifejezetté, ha egyszerre többféle „erősítő” készítményt is szedünk, azok pontos összetételének a megfontolása nélkül.

Dr. Kovács Anikó gyógyszerész

hirdetés

az oldal QR-kódja

Multivitaminok: eltérő a vitaminigényünk QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →