Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Mivel védhetjük a veséinket? Tippek, tanácsok

írta   /   2013-12-28  /   nincs hozzászólás

Ha bármilyen okból hajlamosak vagyunk, vagy ha vesebeteg él a családban, akkor fontos ismernünk, hogy milyen módon óvhatjuk veséinket, miként csökkenthetjük a vesekárosodás kockázatát.

eat healthy!Mivel a vesék létfontosságú szerepet játszanak az anyagcsere során keletkező salakanyagok kiválasztásában és egyes hormonok termelésében, sőt a vérnyomás-szabályozásban is fontos részt vesznek, ezért a vese elégtelen működése súlyos következményekkel járhat a szervezet egészére nézve.

Sajnos a vesebetegségek egy része jellemzően tünetszegény, ezért korántsem ellenére sem megoldott a vesebetegségek korai felismerése – ugyanis ehhez a hozzáállásunkon kellene változtatnunk. Valószínűleg az olvasók közül már sokan hallották, hogy évente el kellene menni egy laborvizsgálatra, amit a háziorvos rendelhet el. Nekem hetekig pihent a tárcámban a beutaló, mire bejelentkeztem, és újabb 1 hónappal későbbre kaptam időpontot a vérvételre, vizelet leadására. Szerencsére minden értékem kiváló lett, de ezt a rutineljárást évente meg kellene ismételni. Csakhogy tünetek híján hajlamosak vagyunk halogatni egy ilyen vizsgálatot. Ám gondolkodjon el egy pillanatra, hogy az alábbiak közül érinti-e Önt vagy családtagját:

  • magas vérnyomás,
  • cukorbetegség,
  • családban előforduló vesebetegségek,
  • elhízás,
  • dohányzás,
  • 50 év feletti életkor.

Amennyiben igen, a rendszeres, évenkénti szűrés akkor is elengedhetetlen, ha semmilyen betegségre utaló tünet nincs. Ahogy ugyanis azt már néhányszor olvashatták nálunk, a vesebetegségnek csak akkor vannak tünetei, amikor visszafordíthatatlanul és drasztikus módon károsodott a szerv. Ezt az állapotot megvárni komoly felelőtlenség.

És bár a pénz nem elsődleges szempont, amikor egészségről van szó, de fontos megemlíteni, hogy össztársadalmi szinten is olcsóbb a rendszeres szűrés, és az így idejében felismert vesebetegség kezelése, mint a dialízis vagy veseátültetés.

Milyen módon vigyázhatunk a veséinkre?

A vesebetegség kialakulása néha nem befolyásolható, de vannak olyan tényezők, amelyekkel a kockázatot csökkenteni tudjuk.

  • Mozogjunk eleget, maradjunk fittek, sétáljunk gyakran (amikor csak alkalmunk nyílik rá), ám fontos tudni, hogy a krónikus vesegyulladásban szenvedőknek kerülniük kell a túlzott fizikai megerőltetést.
  • Méressünk (vagy mérjünk) rendszeresen vérnyomást, és ha az a normál (130/90) érték fölé emelkedik, akkor forduljunk orvoshoz, mivel a kezeletlen magas vérnyomás súlyosan károsítja a veséket (is). Magas vérnyomásban szenvedő betegeknél törekedni kell a célvérnyomás-érték elérésére.
  • Ha cukorbetegségben szenvedünk, akkor szedjük megfelelően az előírt gyógyszereket – ugyanis a diabétesz a veséket is károsíthatja. Szomorú statisztika, de majdnem minden második cukorbetegnél kialakul a diabéteszhez köthető vesekárosodás, a nefropátia. A cukorbeteg tehát vegyen részt rendszeres kontrollvizsgálaton.
  • Igyunk naponta 3 liter folyadékot, az a legjobb, ha ennek nagyobb része kalóriát nem tartalmazó folyadék, például víz, cukormentes tea. Persze a folyadékmennyiségbe beleszámít a leves, a lédús gyümölcsök fogyasztása. Nem számít bele viszont a kávé és az alkohol, mivel azok vízhajtó hatásúak, bár a sörfogyasztást több tanulmány jótékonynak ismerte el.
  • Próbálja mérsékelni a sófogyasztását! Magyarországon már a gyermekek is körülbelül az egészséges mennyiség háromszorosát fogyasztják sóból! Felnőttként gyakran öt-hatszor többet viszünk be ebből az anyagból, főleg, ha szeretjük a sós rágcsálnivalókat, felvágottakat és kolbászféleségeket, illetve ha az ételkészítésnél (gyermekként) a sós ízre szocializálódtunk.

Ha nem szorítjuk vissza a sófogyasztást, akkor a szervezet több vizet tart vissza, ez pedig káros a vesére és a vérnyomást is emeli. Fogyasszunk tehát kevesebbet készételekből (melyeket a tartósítás kedvéért alaposan megsóznak) füstölt húsokból, gyorséttermi ételekből. Sokan nem tudják, de az ételízesítők is igazi sóbombák: a só ugyanis kihozza, felerősíti az ételek ízét. De mi lenne, ha kipróbálnánk inkább a friss vagy szárított zöld fűszereket?

  • Törekedni kell a normális testsúly elérésére és megtartására, mivel az elhízott embereknél egyéb problémák mellett a vesekárosodás kockázata is növekszik. Ezért, ha valaki túlsúlyos és vesebetegségre hajlamos, akkor kérjen segítséget az életmódváltáshoz, testsúlya csökkentéséhez.
  • Mérsékelje az állati zsírok bevitelét is, mivel a magas koleszterinszint is kapcsolatban áll a vesék károsodásával.
  • Kerülje a dohányzást, de még a passzív dohányzást is, mivel annak érkárosító hatása van, és ez rosszat tesz a veséknek is.
  • Ne szedjen rendszeresen (hónapokon keresztül) vény nélkül kapható gyógyszereket, mivel egyes fájdalomcsillapítók és gyulladáscsökkentők hosszútávú szedése visszafordíthatatlan vesekárosodást okozhat!
  • Komoly vese- és májkárosodást okozott már számos “gyógyhatású” készítmény is a világon. Sajnos rendre árulnak engedély nélküli, bevizsgálatlan, illegális, azonosítatlan anyagokat tartalmazó teákat, porokat, tablettákat. Soha ne vásároljon engedéllyel nem rendelkező terméket!
  • Amit az öltözködésnél megtehet veséi védelmében: hideg időben tartsa melegen a lábát! Télen pedig nyugodtan hordjon vastag, a derekat is védő fehérneműt, trikót, atlétát.
  • Bármilyen gyanús tünetet észlel, például a vizelési szokásai megváltoznak, vagy a vizelete elszíneződik, esetleg fájdalmat tapasztal, forduljon orvoshoz.
  • Ha már valaki vesebeteg, akkor tartsa be az orvos és a dietetikus által összeállított speciális diétát.

Kéky Kira

forrás: szakmai partnerünk, vesebetegseg.hu

véddvesed

hirdetés

az oldal QR-kódja

Mivel védhetjük a veséinket? Tippek, tanácsok QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →