Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Mit tegyünk, ha kiderül, hogy magas a koleszterinszintünk?

írta   /   2013-04-15  /   nincs hozzászólás

Ha a laborvizsgálat kimutatja, hogy kicsit magasabb a koleszterinszintünk, orvosunk azonnal életmód-változtatást  fog javasolni. ígérjük meg, ne csak neki, hanem magunknak is, hogy leszokunk a dohányzásról, csökkentjük vagy teljesen elhagyjuk az alkoholt, zsírszegény lesz az étrendünk, és olajjal készült ételeket fogyasztunk.

Ez az egyik leghatékonyabb dolog, amit tehetünk, mert a zsírszövet sok koleszterint tárol, és ha eltűnik a zsírszövet, az LDL koleszterinből is kevesebb lesz szervezetünkben. Így a legfontosabb dolog, hogy megszabadulunk a felesleges súlytöbbletünktől!

Lássunk hozzá a diétához!

Először is tisztázzuk, hogy milyen célértékek azok, amelyek a mai ajánlások szerint normálisnak tekinthetők?

Minél magasabb az összkoleszterin és az LDL-koleszterin, annál nagyobb a szív-ér rendszeri megbetegedések ki¬alakulásának kockázata. Ha a védőhatású HDL szintje a megadott értéknél kisebb, az szintén káros hatású.

A magas koleszterinszint az alábbi módon változtatható:

1. diétával (testsúlycsökkentő di-étával),

2. rendszeres mozgással,

3. gyógyszeres úton.

 

A koleszterinszint-csökkentést minden esetben a diétával és a mozgással együtt kell megkísérelni.

Ez egyfajta életmódváltást igényel, amelyet nehezen teszünk meg, de segít, ha tudjuk a következőket:

1. Ha az életmódváltás bekövetkezik, akkor magunktól minimum a felére tudjuk csökkenteni annak a kockázatát, hogy szívinfarktust kapjunk!

2. Az életmódváltás nem olyan dolog, ami szenvedéssel jár, a szenvedést a káros szenvedélyekhez, szokások¬hoz való görcsös ragaszkodásunk okozza!

3. Nincs olyan gyógyszer, amely ma-gától képes lenne megoldani he-lyettünk a bajt! Ha túlsúlyunk van, ha magas a koleszterinszintünk, vagy ha magas a vérnyomásunk, mindezekre előbb magunk kell, hogy az életünk rendezésével meg¬oldást keressünk! Utána jönnek a gyógyszerek, mint segítők.

 

Néhány fontos szempont a diétához

-Számoljuk ki, hogy hány kcal-ra van szervezetünknek szüksége naponta! Ha fél év alatt 12 kg-os fogyással beérjük (már hogyne érnénk be…), akkor a napi szükségletünk értékéből elég 500 kalóriát lecsípni, és máris a tartós fogyás útjára lépünk!

-Mit együnk, amivel a koleszterin-szintünk és a testsúlyunk is csökkenni fog?

Ehetünk: zöldséget, gyümölcsöt, halat, sovány húsokat és tejtermékeket, rostos ételeket (rozst!), olajos magvakat és fogyaszthatunk vörös-bort (mértékkel).

Nem ehetünk: zsíros húsokat, májat, vesevelőt, baromfi bőrét, zsíros tejtermékeket, édességet, égetett szeszt, tojássárgáját.

A szterinek (fitoszterin) a növé-nyekben található anyagok, amelyek gátolják a koleszterin felszívódását. Nyersen fogyasztott növények fo¬gyasztásával vihetjük be a szerveze¬tünkbe, főzve elbomlanak.

-Jó, ha naplót vezetünk (mit eszünk, mennyi kalóriát, hányszor), testsúlymérés: hetente, koleszterin-szint-ellenőrzés: 2-3 havonta.

A cikk a Kérdezze magazin hasábjain jelent meg. Legújabb számunkat keresse a patikákban, illetve az  újságárusoknál!

hirdetés

az oldal QR-kódja

Mit tegyünk, ha kiderül, hogy magas a koleszterinszintünk? QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →