Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Jógával gyermekeink egészségéért

írta   /   2013-12-18  /   nincs hozzászólás

jatek_osz

 Mindennapi életünk, kultúránk kevésbé kedvez a tudatos befele figyelésnek, a rendszeres lazításnak. Sokakat elriaszt az a merőben téves vélekedés, miszerint a „befele figyelés”, a relaxáció egy olyan misztikus dolog, ami sok időt és erőfeszítést igényel. Pedig dehogy! Csupán annyit kell tennünk, hogy még ebben az ingerekkel túlzsúfolt, nyüzsgő világban is megpróbálunk odafigyelni testünk jelzéseire, hiszen azok sosem hazudnak: oka van annak, ha szédülünk, ha hányingerünk van, vagy ha tikkel a szemünk, zsibbad a lábunk.

Ezekkel már-már megtanulunk együtt élni, mert elképzelhetetlennek tartjuk, hogy lehetne másképp is. A testünk pedig azt sikítja: elég! Lazíts! Ebben az ingerekkel szüntelen minket bombázó világban, nem csoda, ha egy idő után már mindent stressz keltőnek ítél szervezetünk. És ha mi, a szülők nem vagyunk nyugodtak és kiegyensúlyozottak, akkor a gyerekeink sem lesznek azok. Hiszen a gyermek úgy tanul, hogy figyeli környezetét, a szüleit: mit tesz anya és apa egy stresszes helyzetben? Hogy vezeti le frusztrációit? Szüleit látva egy ilyen szituációban, lehet, hogy rágyújt, vagy kinyit egy üveg sört, vagy éppen üvöltözésbe kezd vagy egyszerűen elmegy, kilép a szituációból megoldatlanul hagyva azt.

Választhatja azt is, hogy nyugodt marad, légző gyakorlatokat végez, relaxációs technikákat használ, így a problémára jobban tud fókuszálni. Mindez attól függ, hogy a szülő mit mutat neki, hiszen aki kisgyerekeket nevel, az pontosan tudja, hogy a gyerek szájából néha visszahalja önmaga szavait. Ahogy nő a gyermek, szélesedik a mintaadó kör: nézi, mit csinál a környezete, az óvó néni, az edző bácsi, és persze a kortársai. A gyermek jóga egy nagyszerű lehetőség a mindennapi stressz levezetésében. Sokaknak első kérdése hozzám, mint gyermekjóga-oktatóhoz: hogyan lehet egy gyereket jógáztatni? Hogyan tudom rávenni, hogy egy helybe maradjon? El szoktam mondani, hogy a gyerekek játékosan és ösztönösen jógáznak, nem kell egy helyben tartani őket. Sőt, a gyermekek sokkal nyitottabbak a jógára, mint gondolnánk, akár egy rendezvényen, egy túlzsúfolt közegben is oda jönnek, hogy megnézzék, mi történik, és szívesen vesznek részt a közös gyakorláson.

Egy gyerek jóga órának is van felépítése: vannak bemelegítő gyakorlatok, mint minden mozgásformánál. Aztán következnek a légző gyakoroltok. A légzés áramlásának tudatos követésével is könnyedén befelé tudjuk fordítani figyelmünket. Ezeket követik a talajon végezhető gyakorlatsorok, majd az álló gyakorlatsorok és végül relaxáció. A gyermekjóga egy adaptált jóga, csak úgy, mint a kisbabás és a kismamás jóga is. A gyerekek figyelmét a mesével lehet felhívni, a mesébe ágyazott gyakorlatokat szívesen és boldogan végzik.

Természetesen a jógaoktató feladata, észrevenni, hogy milyen a csoport hangulata, milyen a gyerekek egyéni lelki beállítottsága, és ennek megfelelően állítja össze a gyakorlat sorokat. Sokszor ez spontán derül ki. Egy országos rendezvényen nem ismerheti előre az oktató, milyen gyerekek fognak odalépni a jógamatrachoz. Másként kell egy visszahúzódó félénk gyereket jógáztatni, mint egy állandó középpontban lenni akaró gyereket. Az európaiak kb.30%-át használják a tüdejüknek.

A helyes légzés megtanulása és gyakorlása már gyermekkorban ajánlott, hiszen az élet áramlását tarja fent és egészségben tart. Gondolhatnánk, ez könnyű, hisz mindenki lélegzik, még sem szokott senki ezzel tudatosan foglalkozni. Tegyünk erre most egy kísérletet! Helyezkedjen el kényelmesen és csak figyelje az orrjáratokban a levegő áramlását, ahogy a levegő be- és kiáramlik, épp miközben ezen sorokat olvassa! Ne erőltessen semmit, ne akarjon, csak figyelje meg ezt a folyamatot! Azok a testhelyzetek, amelyek speciálisan a mellkas kitárására szolgálnak, a légző izom erősítésére, a tüdő szöveteinek ellazítására irányulnak. A jóga során gyakorolt légző gyakorlatok tovább erősíti a tüdő kapacitását növelve azt. A test nyújtásakor, a csavarásokkal, az előre és hátra hajló gyakorlatokkal préseljük, vagy éppen lazítjuk el különböző szerveinket, ezáltal ebben a folyamatban azok friss vérrel telítődnek. Az izmok nyújtása szintén javítja vér és nyírok keringést. Az izom aktivitás vénás áramlást idéz elő. Ahol meg áramlás van ott élet van.

Nemes Mónika

felnőtt- és gyermekjóga oktató

http://joganatura.hu

Forrás még:

hirdetés

az oldal QR-kódja

Jógával gyermekeink egészségéért QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →