Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Diabetológia  >  jelenlegi cikk

Hogyan készítsük el ételeinket?

írta   /   2012-10-11  /   nincs hozzászólás

Minél változatosabban, többféle élelmiszer felhasználásával, különböző ételkészítési módok alkalmazásával állítsa össze étrendjét! A sokszínű ételsorok biztosítékot jelentenek arra, hogy szervezetünk minden szükséges tápanyagot megkap.

 

Az ételek elkészítésénél részesítse előnyben a zsír­szegény konyhatechnikai eszközök és módok alkalmazását: párolás, gőzölés, grillezés és alufóli­ában, teflonban, jénaiban, cserépedényben, zacs­kóban való sütés. A felsorolt technikák lehetővé teszik a zsi­radék hozzáadása nélküli főzést. A nyersanyagokból kisülő zsír kiöntésével további zsírtartalom-csökkenés érhető el.

A főzelékek sűrítéséhez használjon fele mennyiségű és teljes őrlésű lisztet. A kívánt sűrűség eléréséhez a megfőtt alapanyag harmadrészének áttörésével, turmixolásával jut­hat. A művelet a kalória változatlanul hagyása mellett fo­kozza az ízeket, és szemet gyönyörködtető színű ételt ered­ményez. A pépesítés mértéke azonban ne haladja meg az ajánlott mennyiséget, mert akaratlanul is megnöveli vele a glikémiás indexet.

Az ételeket kevés sóval készítse. Ha a cukorbetegség magas vérnyomással és/vagy vesebetegséggel is társul, ez különösen nagy hangsúlyt kap. A só íze pótolható a zöldfű­szerek változatos felhasználásával. Súlyosabb esetben egy­általán ne tegyen sót az ételbe. A vasfű nevezetű zöldfűszer kiválóan alkalmas a sós íz biztosítására. Használhat külön­böző magnéziumsót tartalmazó ételízesítőt, fűszersókat is.

Az elkészült ételek tálalásánál tartsa be az adagolási útmutatót. Egyforma mennyiségeket tegyen a tányérokra, mert csak így garantálhatók a receptekben kiszámított táp­anyagértékek.

Az előírt étkezéseket ne hagyja ki! Egyrészt felborítja vele az étrend és a kezelés összhangját, másrészt a követke­ző étkezésig kialakuló éhségérzet hatására az előírtnál jóval nagyobb mennyiséget fog elfogyasztani.

Kizárólag az előírt alkalmakkor étkezzen. A tévézés, meccs stb. alatti pótétkezések ellenőrizetlen mennyiségű plusz kalóriabevitelt eredményezhetnek.

A növényi rostok fogyasztása segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, elősegíti az emésztést, javítja a bélműködést, a méreganyagok és a salakanyagok eltávolítását. Szerepük van az egészséges testsúly megőr­zésében is: a rostok vizet szívnak magukba, telítettségér­zést okoznak, amely által csökken az étvágy és a táplálékfel­vétel. Rostban gazdag étrenddel elkerülhetők a vastagbél különböző rendellenességei.

A rostdús táplálkozás mellé bőséges folyadékbevitel szük­séges, ami kb. 2-3 litert jelent na­ponta. Ha nincs az emésztőrend­szerben megfelelő mennyiségű folyadék, a rostok a nedvességet a bélfalból fogják elvonni, ami székrekedés kialakulásához ve­zethet.

Napi rostbevitelünk növelé­séhez, a szükséges mennyiség eléréséhez fokozatosan kell hoz­zászoktatni szervezetünket, így elkerülhetjük a puffadást és a kellemetlen érzéseket előidéző hasi görcsöket.

hirdetés

az oldal QR-kódja

Hogyan készítsük el ételeinket? QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →