Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Hírek  >  jelenlegi cikk

Hogyan hűtsük magunkat a melegben?

írta   /   2013-08-07  /   nincs hozzászólás

Már a nagyi is tudta, hogy a hőség ellen segít, ha egy lavór hideg vízben áztatjuk a lábunkat, illetve csuklónkra hideg vizet folyatunk. Mondunk egyéb tippeket is, hogyan hűtheti le magát a forróságban. -írja az Origo.hu.

 

Az extrém hőségben a legfontosabb a túlhevülés megakadályozása, amiért a szívünk és keringési rendszerünk meg is tesz mindent, de kis odafigyeléssel mi magunk is hozzájárulhatunk a hűtésünkhöz.

 

A szervezet részéről a túlhevülés megakadályozásának egyik módja, hogy több vér irányítódik a karunkba, lábunkba, és egyáltalán a bőrfelszín kapillárisaiba, hogy megnőjjön a hőleadásunk. A hűtésünk másik útja a verejtékezés fokozódása, ilyenkor ugyanis a párolgás révén jön létre hőveszteség.

 

Az alábbiakban összegyűjtettük, hogy mi magunk hogyan támogathatjuk meg a nagy munkában a szervezetünket.

melegvan

 

Felejtsük el a jéghideg italokat!

 

A fokozott verejtékezés miatt a hőségben sokat kell inni, legalább 2,5-3 litert. A legjobb szomjoltók az ásványvizek, az édesítetlen teák és a vízzel higított gyümölcslevek, mint például az almafröccs. Kerüljünk azonban a jéghideg italokat, egyrészt azért mert könnyen gyomorpanaszokat okozhatnak, másrészt azért, mert szervezetünknek újabb plusz munkát jelent, hogy a jéghideg italt a megfelelő hőmérsékletre melegítse. A hőségben kerüljük a kávét – még akkor is, ha különösen bágyadtnak érezzük magunkat a nagy melegben – és az alkoholt, ugyanis mindkettő vízhajtó hatású.

 

Azt, hogy iszunk-e eleget, megmutatja a vizeletünk színe: ideális esetben a vizelet világossárga, ha viszont valaki kevés folyadékot fogyaszt, sötét árnyalatú lesz: minél kevesebbet iszunk, annál sötétebb.

 

 

Tusolás után ne töröljük magunkat szárazra!

 

A test hűtésének legideálisabb módja a fürdőzés vagy a zuhany, de itt sem a jéghideg víz az ideális megoldás. Ha a víz ugyanis túl hideg, a nagy hőmérsékletkülönbség tovább terheli a szervezetet, ráadásul egy idő után bekapcsolódik a szervezet fűtőprogramja, és csak még jobban izzadunk. A forró napokon ezért a langyos vagy enyhén hűvös zuhany a legjobb megoldás.

 

A strandokon, tengeren is fontos, hogy a felforrósodott testünket csak óvatosan vessük a hideg vízbe. Először a lábakat, majd a karokat – azaz a keringés szempontjából a perifériás részeket – szoktassuk hozzá a hideghez, csak utána érje a szívünk tájékát. Ellenkező esetben a szervezet sokkot kaphat, ami a legrosszab esetben hirtelen szívhalálhoz is vezethet.

 

Aki a munkahelyén fő, és nincs lehetősége óránként beállni a langyos víz alá, tegye hideg víz alá csuklóját, könyökhajlatát, illetve frissítse fel az arcát, nyakát minél gyakrabban.

 

A hűtési hatás tartósabb, ha a tusolás, mosdás után nem töröljük tökéletesen szárazra magunkat, a párolgó víz ugyanis szintén hűt.

 

Akár fél liter izzadság is termelődhet egy forró éjszakán

 

Aki már aludni sem tud a hőségben, segíthet a lefekvés előtti langyos zuhany, és ahogy már ajánlottuk, hanyagoljuk ilyenkor is az alapos törülközést. Mivel éjszakánként akár fél liter izzadság is termelődhet, nem felesleges a könnyű, jól szellőző, jó nedvszívó (például pamut) hálóruha.

 

A hőségben sokan érzik lábukat nehéznek, fájdalmasnak, esetleg duzzadtnak. Ennek hátterében a keringés lelassulása áll. Segít, ha lábunkat naponta több percre, vagy akár egész éjszakára felpolcoljuk.

 

Így hűtsük a lakást, ha nincs klíma

 

Napközben ajánlott az ablakokat zárva tartani, és csak éjszaka, kora reggel szellőztetni. A meleg beáramlását gátolják az ablak elé szerelt napellenzők, egy, az ablak belső oldalán lévő sötétítő függöny csak mimálisan segít. Viszont, ha egy vastag függönyt az ablak külső részére szerelünk, annak már érezhető a hatása. Nem értelmetlen a függöny nedvesítése sem, Kubában például gyakori, hogy locsolják az ablak külső részére szerelt függönyöket.

 

Sokan idegenkednek a ventilátortól, mondván az is csak hőt termel. Tény, hogy egy ventilátor motorja hőt ad le, de összességében a hűtő hatás nagyobb, mint a fűtő. (Egy magát folyamatosan legyező ember hőleadása egyébként nagyobb, mint a ventilátoré.) A hűtőhatás fokozható, ha egy spriccelőbe vizet teszünk, és miután a vizet bőrünkre fújtuk, leülünk egy kis időre a ventilátor elé.

 

Napszúrás esetén is hűtsük magunkat, de ne jéggel!

 

Ha mégsem sikerült elkerülni a napszúrást, miután árnyékba vonultunk, hűtsük magunkat nedves törölközővel és egy kellemesen hideg itallal. Most is fontos, hogy ne jégpakolást tegyünk a nyakunkra, fejünkre, illetve ne jéghideg itallal kezeljük magunkat, mert a nagy hőmérsékletkülönbség ilyenkor is csak plusz terhet ró a keringési rendszerünkre.

 

Most nagyon kell figyelni a vérnyomásra

Kánikulában az egészségeseknek is lemegy a vérnyomása, a magas vérnyomással szenvedőknél ráadásul a hőség még fel is erősíti a vérnyomáscsökkentő szerek hatását, aminek az eredménye szédülés, rosszullét, gyengeség, émelygés és szívritmiuszavar lehet. Ha a vérnyomás első értéke 110 Hgmm alá süllyed, a krónikus betegeknek mindenképpen ajánlott felkeresni a háziorvost, ilyenkor ugyanis a gyógyszeradagot jó eséllyel módosítani kell.

hirdetés

az oldal QR-kódja

Hogyan hűtsük magunkat a melegben? QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

Idõsotthon

A szociálisan rászorultak mentesülhetnek az egészségügyi járulék megfizetése alól

bővebben →