Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Gyógyszerekről  >  jelenlegi cikk

Harc a tisztességtelen egészségügyi reklámok ellen

írta   /   2013-05-05  /   nincs hozzászólás

A 2006-ban elfogadott, új reklámpiaci eszközök megjelenésével korábban ismert reklámújságokon túl óriási tér nyílt meg az ellátók előtt, amit sokszor nem etikusan használnak – legalábbis a Magyar Orvosi Kamara szerint, akik egységes piaci szabályozást sürgetnek.

  akcioAz egészségügyi ellátórendszer gondjai, a hosszú várólisták, a problémás diagnosztika, a közfinanszírozott ellátásokhoz való hozzáférés nehézségei miatt a kiszolgáltatott páciensekben egyre nagyobb az igény, hogy magánszolgáltatóknál orvosoltassák problémáikat. – A magánorvosi piac egyre egyre inkább szélesedik, az orvos kollégák is egyre többen keresik itt a boldogulásukat.
A különböző magán egészségügyi tevékenységek az orvosi hivatáshoz egyre méltatlanabb módon és eszközökkel, sokszor valótlanságot súroló állításokkal, a betegek tudatlanságát és tájékozatlanságát kihasználva kerülnek reklámozásra – mondta dr. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke, hozzátéve: az egyes orvosi beavatkozásokat képi, sőt videós bemutatásával tarkítva már nem csak a versenyszabályokat sértik a szolgáltatók, hanem a jó ízlés határát is.
– Elfogadjuk és nem tagadjuk, hogy az egészségügy is piac, és így reklámozható, de nem elfogadható az egymásra licitáló, a különböző beavatkozásokat vizuálisan és részletesen bemutató hirdetési struktúra. Különösen veszélyesnek tarjuk a különböző kuponos akciókat, amelyek irreális állításokkal és akciókkal csábítják a gyanútlan vevőt, jelen esetben a beteget – folytatta a jelenlegi hirdetési piac hibáit az elnök.
Éger szerint az egészségügyi tárgyú hirdetéseknek tárgyszerűeknek és tényszerűeknek kell lenniük úgy, hogy közben nem ígérhetnek valótlanságot, s más szolgáltatók hitelét sem rontják. A kamara tagjai ugyanis az orvosi hivatást lealacsonyító eszköznek tartják az árképzéssel kapcsolatos stratégiát, ami meggyőződésük szerint nem a munkájukat tisztességgel és magas színvonalon végző kollégáknak, hanem az alacsony színvonalon, nem megfelelő képzettségű személyzettel vagy elégtelen tárgyi felszereltséggel szolgáltató piaci szereplőknek kedvez.
sale– Ennek érdekében jogszabályi intézkedésre van szükség, ezért a MOK levélben fordult az emberi erőforrások miniszteréhez, a gazdasági versenyhivatalhoz, valamint a parlament egészségügyi bizottságához egy jogszabály módosításért. Olyan szabályokat szeretnénk, amelyek önmagukban is szabályozzák a reklámokat, valamint szigorúbb etikai kódexet engednek meg a MOK-nak – magyarázta Éger István, aki elmondta, azért van szükség a MOK-nek szélesebb jogkörökre, mert jelenleg számos olyan egészségügyi ellátó működik, amelyet nem orvos, hanem más szakmát gyakorló hirdető vezet, akivel szemben jelenleg tehetetlen a kamara.

  Tájékoztatásnincs, csak licitálás

Dr. Kovács János, a Magánorvosok Országos Szövetségének elnöke szerint az árversenyre irányuló reklámozás azért is aggályos, mert orvos és betege között óriási informáltsági különbségek vannak. A jelenlegi, csak a  beavatkozások árának kommunikációjára épülő hirdetésekből azonban a beteg nem értesül arról, hogy valójában mit is takar a reklámozott beavatkozás, ott mi fog vele történni, a páciens így jószerivel azt sem tudja, hogy mire vállalkozik.
– Helyesnek azt tartanánk, ha ebben az információs asszimmetriában a páciensnek a döntést nem csak a marketingfogások között kellene meghoznia, hanem teljes tudás birtokában. Nem fogadható el olyan promóció, ami csak az árakra, az árképzésre alapul – hangsúlyozta az elnök, hozzátéve, sokszor találkoznak olyan eljárással is, amikor a kereskedő érezhetően a bekerülési ár alatt értékesíti szolgáltatását, ez pedig ugyancsak etikátlan.
Kovács szerint az is problémás, hogy a csak árak alapján reklámozott szolgáltatások esetében a beteg nem tudja felmérni, hogy az adott érték valójában mit jelent, hiszen abban nem tükröződik a szaktudás és a felkészültség. – Buszokon, óriásplakáton orvosi beavatkozást hirdetni, kuponokkal a vásárlást ösztönözni nem tisztességes és nem is etikus – mondta.
  Jogszabályra pedig azért van a leginkább szükség, hogy a nem orvos szolgáltatókat is meg lehessen valamiképpen fogni. Ha vét a reklámszabályok ellen, a kamara szerint előbb büntetést kell kiszabni, később pedig akár a szolgáltatásból való kizárás is lehet a szankció. A kamara azt javasolja, hogy az orvosi/egészségügyi gyógyító és egyéb (pl. esztétikai) célú beavatkozások marketingjében csupán e szolgáltatások mibenlétét, az ellátóhely helyét, elérhetőségét, az árak korrekt, tárgyszerű fellsorolását, az orvos rendelési idejét és a személyével kapcsolatos, kommunikációra szánt adatok közlését engedje meg ezikai kódexében a kamara tagjai számára.

A MOK ugyanakkor nem akarja eltörölni az árengedmények nyújtásának lehetőségét, de azt szeretnék elérni, ha azt kizárólag a szolgáltató helyen, egyedileg felajánlva (pl. régóta visszajáró, az ellátóhely szolgáltatásait már többször igénybe vett páciens vagy családtagja számára) lehessen azt igénybe venni.
(WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró)

hirdetés

az oldal QR-kódja

Harc a tisztességtelen egészségügyi reklámok ellen QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

Idõsotthon

A szociálisan rászorultak mentesülhetnek az egészségügyi járulék megfizetése alól

bővebben →