Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Hírek  >  jelenlegi cikk

Facebook: a pozitív lájk pozitív lájkokat vonz

írta   /   2013-08-09  /   nincs hozzászólás

A tipikus internetező az igazságtalanul leértékelt tartalmakat nagyobb valószínűséggel lájkolja kompenzációként, az viszont nem zavarja, ha valamit indokolatlanul túlértékelnek: ha barátok is lájkolnak, ő is nagyobb eséllyel kattint a tetszikre. Tudományos vizsgálat a lájkgombok használatának mechanizmusáról -írja az origo.hu.

Két amerikai és egy izraeli egyetem kutatói végeztek tudományos kísérletet a lájkgombok működéséről. Nem kimondottan a Facebook funkcióját vizsgálták, hanem általánosságban mérték fel, miként ítélnek meg egy adott tartalmat az internetezők, ha azt ismerőseik közül is sokan lájkolják. A kísérlet eredményei a Science című tudományos lapban jelentek meg.

facebooklike

Lev Muchnik kollégáival, Sinan Arallal és Sean J. Taylorral egy közösségi hírgyűjtő szájt cikkeire érkező kommenteket vizsgálták, öt hónapon át. A beérkező kommenteket a fórumozók szabadon értékelhették pozitívan vagy negatívan, de a kísérlet készítői a felhasználók tudta nélkül egyes kommenteket manipuláltak. Ezeknek szándékosan pozitív vagy negatív értékelést adtak elsőként, hogy megtudják, ez miként befolyásolja a bejegyzések későbbi megítélését.

A csordaszellem pozitív lájkokat hoz

A vizsgált több mint százezer kommentet mintegy tízmillió alkalommal tekintették meg internetezők, és háromszázezernél több értékelést adtak le rájuk. A kiértékelés során kiderült, hogy az internetezők körében a legnagyobb ingert az indokolatlanul leértékelt (diszlájkolt) bejegyzések váltották ki, ha ilyet láttak, nagyobb hajlandósággal kattintottak a lájkgombra, hogy semlegesítsék a negatív véleményt.

Ugyanakkor pozitív diszkrimináció esetében a közösség reflexe nem működött: ilyen esetben nem siettek a felhasználók lerontani a komment minősítését negatív lájkokkal.

A kísérlet eredményei szerint ha egy komment már kapott egy pozitív értékelést, az 32 százalékkal nagyobb eséllyel kap egy következőt. Ezzel szemben a jogosan leértékelt bejegyzések esetén a negatív lájk nem vonta nagyobb eséllyel egy újabb nem tetszési jelzés érkezését. A mesterségesen lájkolt bejegyzések megítélése a kísérlet végére átlagosan 25 százalékkal volt kedvezőbb a nem manipuláltaknál.

A barátok lájkjai jobban csábítanak

Ugyanakkor az eredményekből az is kiderült, hogy az ehhez hasonló, csordaszellem által kiváltott lájkolási hullámot jelentősen befolyásolta az adott bejegyzés témája. A kísérlet eredményei szerint például az üzleti vagy politikai, társadalmi, illetve kulturális témák esetén az emberek hajlamosak csordaként lájkolni, ez a mechanizmus azonban műszaki, gazdasági vagy vicces témák, illetve általános hírtartalmak esetén kevésbé működik. A pozitív lájkok lekattintására akkor is nagyobb esély mutatkozott, ha egy barátként bejelölt felhasználó lájkolt egy bejegyzést.

A kísérlet során begyűjtött eredményeket többek közt online közvéleménykutatások fejlesztésére fogják használni.
Cikk forrása és folytatása elérhető itt.

hirdetés

az oldal QR-kódja

Facebook: a pozitív lájk pozitív lájkokat vonz QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

Idõsotthon

A szociálisan rászorultak mentesülhetnek az egészségügyi járulék megfizetése alól

bővebben →