Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Cukorbetegség és fogyás

írta   /   2013-04-16  /   nincs hozzászólás

betegség" alt="" src="http://www.kerdezze.hu/wp-content/kepek/2013/04/cukorbetegség-300x175.jpg" width="300" height="175" />A 2-es típusú cukorbetegeknél gyakori gond az elhízás, amely a szív- és érrendszeri kockázatot sokszorosára növeli. Ezért kell a túlsúlyos cukorbetegnek a súlyfelesleggel foglalkoznia és lefogynia. Azt azonban, hogy hogyan lehet cukorbetegként úgy fogyni, hogy rövid időn belül ne jöjjenek vissza a kilók, szintén meg kell tanulni.

Mi az élelmiszerek glikémiás indexe (GI)?

A glikémiás index egy olyan mutatószám, amely arra utal, hogy bizonyos ételek elfogyasztásával mennyire emel­kedik meg a vércukorszint. Ha ugyanis az étel elfogyasztá­sával gyorsan emelkedik a vércukorszint, az a szervezetnek megterhelő, míg ha az étel lassan szívódik fel, nem okoz akkora vércukor-emelkedést. A viszonyítás végett: ha a cu­kor gyorsan (60 percen belül) felszívódik, ennek GI-je 100%, míg a rostos ételek (pl. rozskenyér, hüvelyes zöldségek stb.) lassabban – ezért is egészségesebb a fogyasztásuk. Túl­súlyos cukorbetegeknél törekedni kell arra, hogy az elfo­gyasztott étel GI-je ne legyen több, mint 50%. Mi az ételpiramis?

Az ételpiramis a bőségesen fogyasztható ételektől a pi­ramis csúcsán álló édességekig és zsíros ételekig mutatja meg, hogy kb. miből mennyit szabad fogyasztania annak, aki egészségesen szeretne táplálkozni.  

Milyen diéták hatásosak és hosszú távon élvezhetők?

A mediterrán étrend (amely neve alapján is az olasz étkezésre hasonlít) kifejezetten élvezhető és rendkívül egészséges. Sok zöldség, gyümölcs, sovány hús és olívaolaj, vörös bor, halak fo­gyasztását javasolja.

Hogyan fogyhatunk le „szenvedésmen­tesen”?

Régen meghaladott nézet az, hogy a cukorbeteg napi 3 zsömlét egyen! A szénhidrát-anyagcsere zavarát ugyanis a zsíranyagcsere zava­ra is kíséri, és a szervezetünk bonyolult működése egyéb­ként is olyan összefüggé­sekben dolgozik, ame­lyet egyféle táplálék korlátozásával nem lehet helyreállítani.

Jelenlegi dietetikusi állásfoglalások szerint a cukorbe­tegnél – ahogy az egészséges túlsúlyosnál is –, azon van a hangsúly, hogy hány kalóriát ehet naponta, ezt hányszori étkezéssel és mikor kell, hogy elfogyassza és milyen össze­tételű az ideális étkezés.

Ha tehát fogyni szeretne, nincs rá semmi „csodadiéta”, hacsak nem fogadja meg az alábbi két tanácsot:

1. Fogyni úgy lehet, hogy kevesebb kalóriát eszünk meg, mint amennyit felhasznál a szervezetünk.

2. A szervezetünk a működéséhez is fogyaszt energiát, de ha többet mozgunk, akkor több energiát fogyaszt. Ha tehát kevesebb energiát pótolunk az ételek útján, akkor a szervezetünk a saját tartalékaiból fog hasz­nálni, tehát idővel elkezdünk fogyni.

Ki lehet számítani, hogy kb. hány kalóriá­nyi energiát fogyaszt a szervezetünk, mennyi „benzinre van szükségünk” a normális életvitelünkhöz. Ez természetesen vál­tozó a fizikai munkát, illetve a zöm­mel ülőfoglalkozást végzőknél.

Az ülőmunkát végzők energiaigénye jóval kevesebb. S ha még ezt is csökkenteni kell, akkor az már a koplaláshoz vezet. Ez pedig nem kellemes, és hosszú távon egyértelműen ká­ros. Ezért fontos, hogy többet mozogjon és kevésbé kalóriadús ételeket fogyasszon az, aki le szeretne fogy­ni.

A cikk a Kérdezze! magazin hasábjain jelent meg. Legújabb számunkat keresse a patikákban, illetve az újságárusoknál!

hirdetés

az oldal QR-kódja

Cukorbetegség és fogyás QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →