Loading...
Ön Itt van:  Home  >  Betegségekről érthetően  >  jelenlegi cikk

Az életfontosságú D- vitamin – amiről egyre többet tudunk

írta   /   2013-12-15  /   nincs hozzászólás

A legutóbbi időben a D-vitamin a tudományos világ érdeklődésének középpontjába került, mert kiderült, hogy szerepe nemcsak a csontanyagcserében meghatározó, hanem számos egyéb biológiai hatása is van.  Egyre általánosabb az a felfogás, amely szerint a D-vitamin inkább tekinthető hormonnak, mint vitaminnak.

Kiderült, hogy a legtöbb sejtben D-vitamin-recepto­rok vannak, és az itt lokálisan képződő vitamin mint aktív hormon, szabályozza a sejtek növekedését és differenciálódását, befolyásolja az immunfunk­ciókat, és hiánya esetén megnövekszik számos krónikus megbetegedés kialakulásának a kockázata (pl. szívbeteg­ség, magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, elhízás, rosszindulatú daganatok, autoimmun és allergiás megbe­tegedések, így pl. reumatoid artritisz, sclerosis multiplex).

 

Az optimális D-vitamin-szérumszint kialakulásához ele­gendő, ha direkt napfény éri a bőrünket naponta (de mini­mum hetente legalább kétszer) 10–15 percig. Időskorban csökken a bőrben a D-vitamin-képződés. Magas faktorszá­mú fényvédő krémek vagy árnyékolás 97–99%-kal csökken­ti a bőrben a D-vitamin-képződést.

Szervezetünk 3 forrásból jut D-vitaminhoz

 1. Táplálékból: a növényekben D2-vitamin, a halakban D3-vitamin található.  Természetes összetevőként csak kevés táplálék tartalmaz jelenetős mennyiségű D-vita­mint,  (pl. zsíros tengeri halak, halmáj – ebből nem fe­dezhető a napi szükséglet).

2. Az UV sugarak hatására a bőrben képződik (ez a legje­lentősebb D-vitamin-forrásunk)

3. D-vitamin-készítmények szedése által

A D-vitamin-ellátottság szempontjából rizikócsoportba tartoznak

  • • a várandós nők,
  • • a koraszülöttek,
  • • az idősek,
  • • a vese- és a májbetegségben szenvedők,
  • • az epilepszia elleni és szteroidterápiában részesülő egyének,
  • • de az elhízott vagy túlsúlyos felnőttek is.

A D-vitamin biológiai hatásai

A D-vitamin szerepe azonban nemcsak a csontanyagcse­rében érvényesül, de szabályozza a sejtek növekedését, be­folyásolja az immunfunkciókat, az inzulin- és a vesehormon-termelődést, hiánya esetén megnövekszik számos krónikus megbetegedés kialakulásának a kockázata. A D-vitamin-hiány megnöveli az allergiás- és autoimmun megbetege­dések (pl. reumatoid artritisz), a diabétesz, a gyulladásos bélbetegségek, a sclerosis multiplex, a szív- és érrendszeri és a rosszindulatú daganatos megbetegedések kockázatát. Jelentős szerepe van a hangulatszabályozásban, hiánya depressziót okozhat, különösen a téli hónapokban.

Új felismerés, hogy a D-vitamin-hiány jelentős kockázati tényezőként szerepel a szív- és érrendszeri megbetegedé­sek kialakulásában, úgymint a szívroham, a szívelégtelen­ség és a stroke.

Kutatók úgy találták, hogy a D-vitamin-hiány megnöveli a rákos daganatok kialakulásának a kockázatát, elsősorban a vastag- és végbélrák előfordulását, nőknél pedig az emlő-és petefészekrákét.

Mára már sejtszinten tisztázódott az összefüggés az el­hízás és a D-vitamin-hiány között. A D-vitaminnak az im­munrendszer szabályozásában játszott szerepe régebb óta ismert, különösen az influenzaszerű betegségek megelőzé­sében igazolódott a D-vitamin-bevitel fontossága.

A D-vitamin-pótlás kérdése Magyarországon is napi­rendre került, és ez év februárjában 14 orvosszakma képvi­selői megfogalmazták ajánlásukat mind a preventív, mind a terápiás D-vitamin-bevitelre vonatkozóan.

Ebből kiemeljük a megelőzésre vonatkozó irányelveket:

• A D-vitamin-hiány megelőzése egészséges egyéneknél is indokolt.

• A fokozott kockázatnak kitett egyéneknél egész évben javasolt a preventív célú D-vitamin-bevitel, egészséges egyéneknél csak a téli, kora tavaszi hónapokban.

• A D-vitamin-hiány megelőzéséhez szükséges D3-vita­min-pótlást szájon át szedhető, megbízható készítmé­nyekkel kell biztosítani.

 

A D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt D3-vitamin-dózi­sok Magyarországon*

Csecsemők: 400–1000 NE /nap
Gyermekek (1–6 év): 600–1000 NE/nap
Gyermekek (6 év felett): 600–1000 NE/nap
Serdülők: 800–1000 NE/nap
Felnőttek: 1500–2000 NE/nap
Kövér felnőttek: 3000–4000 NE/nap
Terhes nők: 1500–2000 NE/nap
*2012. évi Konszenzus konferencia alapján

 

Dr. Sándor Edit
 
 

hirdetés

az oldal QR-kódja

Az életfontosságú D- vitamin – amiről egyre többet tudunk QR kódja
    Kinyomtatom       Elküldöm

Ezt már olvasta?

tojas

Amit eddig nem tudtál a tojásallergiáról!

bővebben →